I helgen var jag, yngste sonen och min kusin på Snövit The Musical som just nu spelas på Göta Lejon. Äldste sonen ville inte följa med, han tyckte en musikal om Snövit verkade barnsligt. Men så fel han hade…den var grym!
Detta är ännu en succéproduktion av Dröse & Norberg, och efter att ha sett flera av deras produktioner (läs om Djungelboken här och om Robin Hood här) känner jag mig numera trygg med att allt de gör blir häftigt, annorlunda och underhållande.
Storyn kan vi. Snövit och hennes pappa kungen lever ensamma efter att mamma drottningen gått bort. Kungen gifter om sig men Snövits styvmor visar sig vara svartsjuk och elak. Hon vill få bort skönheten Snövit, till varje pris, för att vara säker på att hon själv är vackrast i Landet. I tron att Snövit dött fortsätter styvmodern att även ha ihjäl kungen för att ensam kunna ta makten över riket, och under tiden gömmer sig Snövit i skogen hos dvärgarna.
I Dröse & Norbergs uppsättning får vi möta Snövit både som liten och tonåring. Scenografin och kläderna är som vanligt klockrena och fantastiska. Särskilt den elaka styvmodern, spelad av Anna Norberg – alltså ena halvan i producentduon – har häftiga kostymer och glittrande dräkter. När hon inte spelar Häxan förstås som då blir krum, kroknäst och klädd i gråbeige cape.
En flossande Snövit
Musikalen är full av medryckande musik, men också stämningsfulla ögonblick. Sång och dans sitter som en smäck och allt är väldigt professionellt och håller högsta kvalitet. Det som också är så roligt med Dröse & Norbergs uppsättningar är modet att våga ta ut svängarna.
Dvärgarna är underbara. Både till utseende och karaktär. Alla heter samma sak – Konrad – för att ingen ska bli avundsjuk. Tokroliga, med fantastiska kostymer, alla med sin personlighet och röst. Vi som ”kan” ensemblen som ofta spelar i Dröse & Norberg uppsättningar känner igen skådespelarna även under den maffiga maskeringen. De är superduktiga – och med vilken energi!
Här finns också referenser till moderna företeelser som ”följare” på sociala medier och medan Snövit flossar får man se dvärgarna ”däba”. Och när dvärgarna ställer till med fest blir det ett hålligång utan dess like, publiken klappar och musiken dunkar.
Vid ett par tillfällen tyckte vi att det blev lite väl läskigt. I alla fall om man som jag har med sig ett yngre barn. Dels är språkbruket ibland lite hårt, dels har styvmoderns en ilsken inställning som även riktas mot publiken. Först är det kul, sedan blir det lite tröttsamt. Även scenen där Snövit luras ut i skogen för att dödas kunde varit mer symbolisk.
Nu får vi istället se tjänaren som fått det obehagliga uppdraget att döda och skära ut Snövits hjärta, med kniv i högsta hugg. Han klarar inte att genomföra det så istället ger han sig på en hjort. Det tänkta sker bakom kulisserna men för att förtydliga vad som händer får vi ljudeffekten av hjorten som skriker när den får sitt hjärta utskuret…
Grym saga där kärleken segrar
Nu är det ju så sagan är. Bröderna Grimm kunde hetat Bröderna Grym. Och som tur är reflekterar väl inte barnen heller över om där finns någon sensmoral att hämta. Istället för ”Skönhet till varje pris” får som tur är Snövit stå som stark kvinna i slutet i Dröse & Norbergs version, och jag tycker nästan synd om prinsen som får spela fånigt vän och blyg.
Slutet får en lycklig inramning. Att det under föreställningens gång är en som dött i barnsäng (drottningen), en som förgiftats (kungen), en som tagit självmord (styvmodern) och ett djur som bragts om livet (hjorten) är det inte längre någon som tänker på. Istället blir det grym fest på scen med fartfylld dans!
Musikalen spelas på Göta Lejon följande datum; 1, 7, 8, 26 december. 5 januari samt 21 och 22 mars. Biljetter köps via Ticketmaster och kostar från 375 kronor.