Junibacken i samarbete med YouTube Kids

Den 28 mars slår Junibacken och YouTube Kids upp portarna till nya interaktiva upplevelser. Lekmiljön – Bena blir fulla med spring – lanseras som del av YouTube Kids introduktion i Sverige, och syftar till att främja gemenskap och fysisk aktivitet. Upplevelserna är baserade på barnens favoriter från Astrid Lindgrens böcker och filmer på Junibacken i Stockholm.

I Junibackens nya rum Salongen kan stora och små uppleva sex olika scener hämtade ur Astrid Lindgrens författarskap. Här finns möjligheten att själv vara karaktärer från böckerna genom att springa, hoppa, dansa eller balansera. De olika äventyren innefattar bland annat Emils kälkfärd efter tabberaset i Katthult och Ronja och Birks hopp över helvetesgapet i Mattisborgen.

Upplevelser för barn och vuxna

– Vi har skapat en miljö där barn och vuxna upplever Astrid Lindgrens verk tillsammans. Här finns bokcitat, filmklipp och en scenografi som väcker fantasi och leder in till lek. Vi vill lyfta Astrids verk på ett nytt sätt och samtidigt locka fram mod och nyfikenhet hos besökaren, säger Sanna Pedersen, Publikchef på Junibacken.

Den gemensamma nämnaren för Junibacken och YouTube Kids är utvecklandet av upplevelser för barn och vuxna – vilken lagt grunden för samarbetet. Syftet är att genom de interaktiva äventyren sätta barnets upplevelse i centrum och uppmuntra till rörelse, aktivitet och samarbete bland små och stora.

– YouTube Kids är framtaget för att skapa en familjevänlig upplevelse där barn kan släppa lös sin nyfikenhet och fantasi genom innehåll och spellistor som omfattar alltifrån barnens tecknade favoriter till pedagogiskt innehåll för lärande. Genom samarbetet med Junibacken tar vi möjligheten till utforskande ett steg längre, och vi ser fram emot att kunna erbjuda både spännande upplevelser och innehåll på YouTube Kids som skapar engagemang bland stora som små, säger Andrea Lewis Åkerman, kommunikationsansvarig på Google.

28 mars till 12 maj

I samband med öppningen av det interaktiva upplevelserummet, görs även klipp från föreställningar genom tiderna, musikvideos från egenproducerad musik och annat innehåll från Junibacken tillgängligt på YouTube Kids.

Den interaktiva upplevelsen öppnar den 28 mars, på Junibacken i Stockholm, och håller öppet till och med 12 maj 2019.

One thought on “Junibacken i samarbete med YouTube Kids

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *