Årets höstlov spenderades med en klassisk sol- och badsemester på Cypern! Vi bodde på under Atlantica Mare Village – med tillägget Blue Star framför om man bokar det genom TUI som vi gjorde. Det var alltså en regelrätt charterresa vi åkte på vilket var riktigt många år sedan sist. Även om vi reser mycket så bakar vi oftast ihop resorna själva. 🙂
Resan var all inclusive och hotellet är klassat som femstjärnigt. Vi hade en väldigt bra vecka; toppenväder, vi gillade både rummet och hotellet med alla sina faciliteter, ändå fanns det ”room for improvement” som man säger – utrymme för förbättringar.
Att det blev just detta hotell var faktiskt inte vårt eget val utan styrdes av diverse omständigheter. Våra ursprungliga kriterier var sol, värme och ett bra hotell att slappa på som inte krävde en massa utflykter – vi ville bara ta det lugnt. För att barnen skulle ha något att göra skulle hotellet vara hyfsat stort med brett utbud och ha en rolig vattenpark (vi heter ju inte Familjeparker för inte!).
Ombokad resa
De flesta alternativ vi hittade och var intresserade av kostade en rejäl slant (sisådär 50-70 000 kr), som det ofta gör över skollov då alla andra barnfamiljer också kan resa. Men så hittade vi Atlantica Aegan Blue på Rhodos som vi tyckte verkade som ett toppenhotell.
Klassificeringen var 4+ och det var all inclusive med ett ganska stort vattenland alldeles intill som också ingick. Genom att nagga några dagar på veckan innan lovet kom vi även ner på en riktigt schysst prisnivå; 23 000 kr för oss alla 4! Sonen fick ledigt, resan bokades och allt såg ljust ut.
Tills jag några veckor senare fick ett sms från TUI. Planet var inställt (på grund av pandemin fick vi veta) och resan var ombokad till ett annat datum som inte alls passade oss. Som barnfamilj med barn i skolåldern måste man ju hålla sig till loven. Stor frustration liksom att det först verkade stört omöjligt att ens nå TUI. Kanske läste ni också om detta i media, det rapporterades faktiskt om det lite som en skandal med många upprörda och berörda resenärer.
I alla fall, när jag väl fick tag i en representant från TUI var de tillmötesgående och löste det väldigt fint åt oss; tillsammans hittade vi ett annat Atlantica-hotell – Atlantica Mare Village – som inte hade lika häftig vattenpark men i gengäld låg på Cypern där det är varmare såhär års. De stod desutom för de merkostnader det innebar att byta hotell och datum, vilket var en rejäl slant (!). Vi kände oss inte missnöjda alls, tvärtom.
17 rumskategorier
Atlantica är alltså en hel kedja med fina hotell spridda över Grekland, Cypern och Egypten. Och genom TUI kan man boka flera av dessa. Atlantica Mare Village ligger vid havet, har egen strand med flera små skyddade vikar. Till det kommer två stora poolområden och vattenparken för den som vill bada.
Sanden på själva stranden var väldigt mjuk och len men när man kom i vattnet var det mycket sten så ett tips är att ha med badskor. Vi hade inte det men vi såg andra som hade det. Dessutom var det varmare i havet än i poolerna så man badade nästan hellre där faktiskt.
Om man tittar på en karta över hotellområdet kan man se att det finns väldigt många pooler. Vi räknade till en bit över 20 stycken till och med, men det är så kallade swim ups; mindre pooler som ligger direkt utanför vissa av hotellrummen och bara är för dem som bor just där. Det kan alltså vara en länga bungalows som delar på en sådan pool men andra som inte bor där får inte bada i den.
Vi har haft swim up (eller swim out som det också kallas och är ett bättre namn tycker jag) en gång, på Gran canaria när vi bodde på Ocean Beach Club – också ett väldigt mysigt hotell för övrigt. Denna gång var alla sådana rum bokade tyvärr men vi hade det också bra i vårt familjerum med skjutdörr och begränsad havsutsikt.
När det står “Residences” så ligger dessa rum i ett par byggnader allra längst bort från huvudbyggnaden och havet. Det kändes till en början lite avsides. Vi försökte till och med byta. Å andra sidan hade vi nära till vattenparken och tennisbanan som man kunde boka och spela gratis på (racket och bollar ingick). Tennisbanan låg precis utanför vår byggnad. Så vi stannade. Att byta rum hade dessutom kostat oss över 1000 kronor extra, per natt.
Ljus inredning, skjutdörrar och balkong
Jag missade att fota rummet så jag har lånat hotellbilder från deras hemsida (se nedan). Denna rumskategori som vi hade är mellan 32-36 kvm, och har en dubbelsäng samt två enkelsängar bakom skjutdörrar innan man går ut på balkongen. Skjutdörren var dock mest för syns skull då det var öppet upptill och därför inte stängde ute ljud, möjligtvis lite ljus bara.
Garderoben var tillräckligt rymlig och innehöll safe (kostnadsfri vilket inte är givet) liksom att det fanns gott om lådor både i en separat byrå och under det lilla pentryt (som inte hade spis/mikro men vask och kaffebryggare samt liten kyl).
Kylen fungerade som minibar men fylldes inte på med exempelvis öl trots att all (inhemsk) dryck ingick i all inclusive-konceptet. Det irriterade oss lite. Ny juice fick vi ett par gånger men inte vatten, det fick man bära tillbaka till rummet själv från någon bar eller restaurang. Ett par äpplen fanns på rummet när vi kom vilket var trevligt.
Ytterligare möblemang som fanns var ett litet bord och stolar samt en platt-tv och bagagebänk. Badrummet hade stor rymlig dusch där det lektes flitigt med playmobil-gubbar och dinosaurier, stort handfat och separat toalett. Hygienprodukter som schampo, duschkräm, balsam och body lotion ingick liksom handtvål. Badrockar samt tofflor till de vuxna fanns också på rummet.
Från balkongen kunde vi både se havet och vattenparken, plus solnedgången vilket var mysigt. Där fanns bord och två stolar samt två slags fåtöljer med fotpall.
Tips: boka restaurangerna direkt
Om vi återgår till all inclusive-konceptet ingick förstås utöver drycker, också maten. Hotellet har en bufférestaurang där utbudet var brett, vällagat och varierande (möjligtvis var dessertutbudet lite samma varje kväll, mest mäktiga tårtor av olika slag plus frukt och ost) och utöver det fanns ytterligare fem restauranger varav tre ingick; en italiensk, en barbeque-servering och en i grekisk medelhavsstil.
När vi förstod att vi måste boka bord gjorde vi det direkt. Ändå var det redan fullbokat många kvällar (plus stängt flera andra kvällar) men vi hann i alla fall testa de tre som ingick och dessutom gå två gånger på den italienska, resten av kvällarna åt vi på buffén (liksom frukost och lunch).
Det fanns också café med ”grab & go”-koncept, ett antal barer samt en servering som hette Streat Lab med take away. Där var vi ofta; killarna tog nuggets eller pizza när de var hungriga, vi vuxna valde ibland nachos och öl och till fika kunde man välja glasyrmunkar eller nutella-cupcakes! Isac åt så många att han fick ont i magen. 🙂
Överlag var det mesta bra tyckte vi. Sånär som på ett par småsaker.
Incidenter vi hade velat vara utan
- Incheckningskatastrofen
När vi skulle checka in kom jag in först av hela busslasten. Jag blev omhändertagen av en man i personalen som såg ut som att han hade koll på läget (observera ”såg ut som”). Han tog mig åt sidan varpå jag trodde jag fick ”gräddfilen”. Ack så jag bedrog mig.
Först hittade han oss inte i deras bokningar vilket ledde till att de trodde vi åkt till fel hotell. ”Det finns ett annat hotell med samma namn på andra sidan ön, kanske är det dit ni ska?” undrade personalen. Stor trötthet och lätt desperation innan det löste sig. Vi var (såklart) på rätt hotell. Jag fick också fylla i en massa papper vilket jag lätt stressad gjorde medan barnen hoppade runt, trötta efter lång resa, kissnödiga etc. Under tiden – förstod jag senare – hade alla andra gäster på samma buss fått en genomgång och information i rummet intill. Som vi missade p.g.a. den här mannen som tagit mig åt sidan.
När vi väl var upphittade i deras system och jag fyllt i alla papper fick jag ändå köa till receptionen. Många stod före och alla skulle informeras separat om samma saker (igen?). Vi blev klara allra, allra sist av alla. Och fick sedan stå och vänta ytterligare på att få hjälp till vårt rum. Ingen rolig start efter en lång resa. De behöver absolut se över sina incheckningsrutiner! - Glassbrist och kalla pooler
De första dagarna fanns ingen glass vare sig på restaurangerna eller poolbarerna. Det skulle finnas men det hade blivit glapp i beställningarna tydligen/slut hos leverantören(?). Efter ett par dagar kom det en sorts pinnglass i alla fall. Men den fina glasskiosken vi sett på bild, Scoops Gelateria, förblev stängd hela veckan vilket kändes tråkigt.
Jag vet inte om det hade att göra med att vi var där sent i säsong eller pandemin. Ingen stor sak kan tyckas men barn+glass är väl ett givet semesterkoncept eller? Plus bad. Men poolerna var ISKALLA. Och vi är inga badkrukor. Det tog flera dagar innan vi vågade oss ner i dem. Tur att vi hade hamnat i ett varmare land än Grekland. Tänk på det när det står ”uppvärmda pooler”. Uppvärmda betyder ” tinade från fruset tillstånd” ungefär. - Utskällda på restaurangen
En tråkig händelse som förstörde en av kvällarna var när vi blev väldigt otrevligt behandlade på den italienska restaurangen Dante’s. Vi hade bokat om vår middagstid i receptionen, som uppenbarligen glömt att framföra det till restaurangen. För när vi kom dit blev hovmästaren rasande. ”Vilket land är ni ifrån?! Här kommer man minsann i tid!”
Vi förklarade att vi bokat om men blev inte ens trodda, han muttrade på sitt språk så att vi ändå skulle höra (sådant är så oerhört ohyfsat!) och ville knappt ge oss ett bord. Det blev mycket ståhej men till slut gav han med sig och kom senare med svansen mellan benen och erkände att vi hade haft rätt men att receptionen inte informerat. Morr. - Avrådda från uppäten mat
En annan incident som mest var ironisk var när en kypare plockade av bordet på Mandoline Med Bistro och frågade vad vi ätit och sedan sa ”åh den rätten borde ni inte tagit, här borde ni ätit ditten och datten!”. Jättebra info när man redan ätit upp. - Lång väntan
På BBQ-restaurangen satt man utomhus. Det var enkelt med träbänkar men mysigt med ljusslingor/lyktor som hängde ner och upplysta palmer intill. Dock fick vi vänta i evigheter på maten. Vi blev både kalla och hungriga och barnen frös och orkade knappt sitta kvar.
Total mismatch i planeringen från deras sida verkade det som, eftersom man inte ens valde mat utan det var en fast meny – alla åt samma saker. Och vi ju var inbokade så de visste ju hur många gäster de skulle få varje kväll. Men när maten väl kom var den bra. - Pandemisjabbel
En sak som överlag sköttes pinsamt illa från såväl gäster som personal var detta med att följa pandemiregler; avstånd, hygien och att bära mask. Skyltandet eller tillgången på handsprit var det inget fel på, det kunde stå tre skyltar på rad med regler hur man skulle bete sig till exempel inne på bufférestaurangen samt handsprit intill. Men varken personal eller gäster följde det. Knappt någon i personalen bar masken som man skulle.
Den snäsiga hovmästaren på Dantés bar den hängande på ena örat hela tiden, aldrig över mun och näsa. De flesta hade den över hakan (som om det är därifrån smittan kommer) eller över munnen men inte över näsa OCH mun. Många gäster struntade i det helt och blev inte ens tillsagda.
Barn under 12 år fick inte ta själva från buffén men små barn var där och plockade hela tiden, och jag såg både barn och vuxna ta mat med händerna trots att det fanns tänger…visserligen hade man plasthandskar men ändå. Så onödigt. - Kattinvasion vid buffén
Katterna vid bufférestaurangen var också irriterande. Det var inte en eller två eller tre. Det var hur många som helst runt och under borden när man skulle äta. Svårt att göra något åt och en del gillar ju katter och tycker de är söta (och matade dem). Själv vill jag inte ha dem stirrande på mig eller svepande runt mina ben när jag äter, hur synd om dem det än är. Fast jag tror de hade det ganska bra faktiskt, ingen såg undernärd ut i alla fall. - Minskat utbud
Man kan ju ha viss förståelse för att ett hotell måste börja packa ihop om de ska stänga ner för säsongen. Samtidigt måste ju de gäster som är kvar få nyttja alla faciliteter. När vi var där försvann en läcker rad med cabana-sängar vid en av poolerna redan efter första dagen så vi hann aldrig testa dem.
Antalet solsängar minskade också markant mot slutet av veckan. Det kändes lite tråkigt att vi, som ju ännu var kvar, skulle få minskat utbud bara för att vi (kanske, som sagt jag vet inte) bokat hotellet i sen säsong. Säkert därför ingen orkade bry sig att beställa mer glass också.
Sammanfattning av vår vecka på Atlantica Mare Village
Okej, nu när jag gnällt färdigt! 😉 Hade vi en hemsk vecka? Vill vi avråda från detta hotell? Tänker vi ”aldrig mer charter”? Näe faktiskt inte.
Veckan var toppen och precis så avkopplande som vi hade hoppats på. Trots att vi stannade på hotellområdet hela veckan hade vi aldrig tråkigt. Inget är heller någonsin perfekt och det mesta löste sig ju plus att förutom den argsinte hovmästaren var alla vänliga och gjorde sitt bästa.
Och ingen skugga över TUI. Jag måste faktiskt till och med berömma dem; vi fick flera sms från dem med information och påminnelser om vad som gällde inför hemresan. Det kändes tryggt och proffsigt.
Och de snappade upp att jag varit lite missnöjd där i början och hörde av sig självmant. Det hör inte till vanligheterna vill jag påstå så stort plus för det! Trevligt och visade att de bryr sig om sina gäster.
Hotellet var också jättefint och framförallt att det hade bra utbud av restauranger och aktiviteter gjorde det lämpligt för en aktiv barnfamilj. Utöver gym, tennis, spelarkad för barn och en – visserligen stängd barnklubb – fanns det också vattensportsaker att hyra på stranden samt en lekpark och liten minimarket för köp av badleksaker med mera. Lite synd att barnklubben var stängd för det hade jag inte fått veta innan, men det kan ju haft att göra med pandemin.
När jag skrev i sociala medier att vi var på Atlantica Mare Village var det flera som kommenterade också att det var ett av deras favorithotell (ja flera stycken skrev faktiskt det) eller att det var ”det lyxigaste de bott på” med mera.
De måste haft finare rum än vårt då gissar jag för även om vårt var bra var det inte märkvärdigt. Dock har jag sett på hotellets egen hemsida att det finns VIP-rum på 56 kvm och swim up-rum med två sovrum på 70 kvm. Och det lät ju inte så dumt. 😉
Vi kommer säkert boka in oss på ett Atlantica-hotell igen, men då med något lägre förväntningar, trots att de omnämns som 4-5-stjärniga. Om möjligt vore det även kul att åka tidigare i säsong både för bättre badtemperaturer och för att undvika att utbudet är ”bantat”.
Men, som vi alla vet, det är inte alltid man kan styra. Vi som har barn får anpassa oss efter lov och ibland efter när vi föräldrar har möjlighet: såväl tidsmässigt som kanske ekonomiskt.
Vi får helt enkelt se var vi hamnar härnäst! Nästa gång man kan boka detta hotell via TUI är i april 2022.
One thought on “Vi testar: Atlantica Mare Village på Cypern”